Nagrody "Małych Grojcowian" na Beskidzkim Dzwonku

8 grudnia odbyły się przesłuchania kolejnej edycji konkursu dla młodych artystów ludowych „Beskidzki Dzwonek” w Szczyrku. W Miejskim Domu Kultury w Szczyrku zaprezentowali się też soliści i kapele z DZR „Mali Grojcowianie” pod kierunkiem Brygidy Murańskiej, osiągając bardzo dobre wyniki. Koncert laureatów i rozdanie nagród odbędzie się 29 grudnia w ośrodku kultury w Szczyrku o godzinie 17.00

 

Wyniki konkursu "Beskidzki Dzwonek"

Jury w składzie: Przewodniczący JURY - Małgorzata Kiereś - etnograf, Czesław Węglarz – muzyk folklorysta, Antoni Gluza – muzyk folklorysta, Sylwia Tumidajska – etnolog.

W przeglądzie wyłoniono zgodnie z regulaminem 5 kategorii: Soliści instrumentaliści Soliści śpiewacy Mistrz i uczeń Grupy śpiewacze Kapele 1. Kategoria - Soliści instrumentaliści 1 miejsce – Maksymilian Czerwiński z Łodygowic z zespołu Mgurzanie 2 miejsce – Agata Waluś ze Szczyrku z zespołu Mały Ondraszek 2 miejsce – Dawid Murański z Wieprza z zespołu Mali Grojcowianie 3 miejsce – Justyna Juroszek z Jaworzynki z zespołu Mała Jetelinka 3 miejsce - Weronika Kurowska z zespołu Mały Ondraszek 3 miejsce - Dominik Bocek z OPP w Koniakowie 3 miejsce – Kacper Kuziemka z OPP w Bielsku Białej Wyróżnienie – Natalia Wolińska z zespołu Mały Ondraszek 2. Kategoria - Soliści śpiewacy 1 miejsce – nie przyznano 2 miejsce – Zosia Kubica z zespołu Mały Ondraszek 3 miejsce – nie przyznano Wyróżnienie – Anna Kurowska z zespołu Mały Ondraszek Wyróżnienie – Daniel Niestrój 3. Kategoria – Mistrz i uczeń Jury nie przyznało nagród dla całościowych układów w tej kategorii Nagroda specjalna dla instruktorów Monika Wałach - zespół Mała Jetelinka Marzena Suszka – OPP Koniaków Dorota Laszczak – zespół Mały Ondraszek Nagrody dla uczniów Nagroda Specjalna - Aleksandra Juroszek – jako najmłodszy uczestnik imprezy Wyróżnienie - Kinga Klaczek z zespołu Ondraszek 4. Grupy śpiewacze 1 miejsce - Jury nie przyznało 2 miejsce – Mała Jetelinka z Jaworzynki 3 miejsce – Mały Koniaków z Koniakowa 3 miejsce – Mała Istebna z Istebnej Nagroda Specjalna – Czantoria z Lesznej Górnej 5. Kapele 1 miejsce – Kapela Mali Grojcowianie z Wieprza grupa starsza 2 miejsce – Jury nie przyznało 3 miejsce Kapela Mali Grojcowianie z Wieprza – grupa młodsza 3 miejsce Kapela Mały Ondraszek ze Szczyrku 3 miejsce Kapela Klimczok ze Szczyrku Wyróżnienie – kapela Bartłomiej Rybka i Faustyna Gwarek Uwagi Jury

Jury po przesłuchaniu wszystkich uczestników tegorocznej edycji Konkursu Muzyki Ludowej „Beskidzki Dzwonek” występujących w 5 kategoriach stwierdza iż w przeglądzie wzięła dział duża liczba uczestników. Wyrażamy dla wszystkich instruktorów pracujących z dziećmi słowa uznania za trud i wysiłek w przekazywaniu wartości kultury muzycznej swojej rodzimej ziemi. Jury sugeruje aby nie sięgać do repertuaru innych grup etnograficznych ( np. prezentacja pieśni z linią melodyczną ze Spisza a jej słowa pochodzą z Beskidu Śląskiego). Zabieg ten nie jest potrzebny z uwagi na bogactwo repertuaru pieśniowego swojego regionu. Zauważono również braki w dopasowaniu repertuaru do możliwości wykonawczych dzieci (np. Ej dolina dolina). Wiele zastrzeżeń budzi tempo wykonywania pieśni które najczęściej jest zbyt szybkie np. w pieśni „Poleju Poleju”. Prosimy również aby w repertuarze prezentowanych piesni były utwory o proweniencji ludowej . Nie wskazane jest np. przerabianie pieśni „Grónie nasze Grónie”. Jury wskazuje aby zwrócić uwagę dzieciom na sposób trzymania i nałożenia skrzypiec oraz konieczność dokładnego nastrojenia instrumentów przed występem. Bardzo pozytywnym faktem jest duży zasób prezentowanych pieśni ludowych. Warto zwrócić uwagę na strój w którym wykonawcy wstępują. Prosimy o poprawę kroju fartuszków, uczesania i estetycznego zawiązania serdaka. Jury zwraca się z ogromna prośba do instruktorów aby zwrócić uwagę na początek śpiewanych pieśni , które w tradycji zaczynają się od Ej a nie od Hej! Jury zauważa że zanika dawny sposób łączenia śpiewu z muzyką instrumentalna który polega na tym że solista śpiewa a’capella a dopiero po śpiewie kapela podejmuje motyw melodyczny pieśni. Soliści popełniają błąd, który polega na łączeniu śpiewu z grą na skrzypcach jednocześnie. Dotyczy to głównie wykonawców z Beskidu Żywieckiego. Jury uważa, że zanika język gwary ludowej jest to szczególnie uwidocznione w problemie z fonetyką gwary. Dziękujemy organizatorom za sprawne i bardzo fachowe przeprowadzenie kolejnego przeglądu.